onsdag den 1. august 2018

Gulvinget hedelibel - ny art for Reservatet og Lille rødøjet vandnymfe ny art for Skagen

Efter at have været bortrejst i en uge er det glædeligt at komme hjem og finde endnu en ny guldsmedeart - Gulvinget hedelibel. Og det "vrimler" med dem - 10 dyr(kun hanner) set i dag. Så også to dyr i Nedermose i går.
  På fuglesiden blev det til: Rød glente 6, Hvepsevåge 3, Musvåge 3, Tårnfalk 4, Hvidklire 4, Gransanger 5.




Blodrød hedelibel hun

Almindelig hedelibel han

Mine første fotos af Blå mosaikguldsmed han. Ved Jennes Sø


Brun mosaikguldsmed han
og hun

Almindelig kobbervandnymfe

Så kan årvågne Erland Refling Nielsen, ud fra mine billeder, præsenterer en ny art for Skagen, nemlig Lille rødøjet vandnymfe i Guldmajssøen. En art jeg ikke kendte, da den ikke findes i min guldsmedebog. Den er vist indvandret til Danmark sydfra i de seneste år. Jeg havde bestemt dem til Rødøjet vandnymfe der findes ved Jennes Sø i Reservatet og ved Skøjteløbersøen i Skagen Klitplantage. Nærmeste lokalitet for Lille rødøjet vandnymfe er ved Ulvegravene i Hjørring.